Woensdagavond 11 december waren we als WTC-ers uitgenodigd bij Meesters Tweewielers aan de Gemeenteweg in Staphorst voor een clinic over voeding voor en tijdens het sporten en onderhoud van de racefiets of ATB.

  

Op maandag 11 november 2013 heeft een noodlottig ongeval in Tanzania een einde gemaakt aan het leven van ons zeer gewaardeerd lid en bestuurder Henk Oosterveen. We hebben Henk leren kennen als een avonturier, een man waar je mee kon lachen, maar ook een man die zijn taak in het bestuur van de WTC zeer serieus nam. Makkelijk in het contacten leggen, voor iedereen een praatje, een prettig mens om mee samen te werken.
We verliezen in hem een groot wielervriend en we zullen hem altijd blijven herinneren als warm en bevlogen mens.

Onze gedachten gaan uit naar Kersiena, zijn vrouw en naar zijn kinderen en kleinkinderen.
We wensen ze veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies.
Eind oktober stuurde Henk mij onderstaand mailtje

Ik zit bijna in de schaduw onder een palmboom met een koud biertje in mijn hand naar de kleine bootjes te kijken op de Indische Oceaan en na te denken over mijn wintersportvakantie de 1e week van januari.
Verder denk ik dan na over mijn programma 
voor 2014.
Ik zit in de herfst van mijn leven en de winter is nabij.

Helaas is de winter te vroeg gekomen voor Henk.

Namens de WTC Staphorst Rouveen

Roelof Compagner

voorzitter

De enige activiteit van de WTC Staphorst-Rouveen waarbij de langzaamste fietser wint en een verdwaalde fietser gewoon kan winnen vond 29 september plaats. De racecommissie in samenwerking met de ATB-commissie tekende voor de behendigheidsproef en de MTB-JuisteTijdRit in het Staatsbos in Staphorst. Een mooie groep leden van WTC Staphorst-Rouveen stond aan de start.

Op 28 september a.s. organiseert de racecommissie haar laatste activiteit. Als overgang naar het winterseizoen organiseren we samen met de ATB-commissie een ATB-evenement. Alle WTC-leden met een ATB- of crossfiets mogen deelnemen.

Het evenement bestaat uit twee onderdelen:

Technische vragen & antwoorden

1. Soms neemt mijn middelste voorblad de ketting mee naar boven en slaat de ketting vast tussen het blad en het frame.
Dit is de zogenaamde 'Chain Suck'. De ketting blijft hierbij aan het voorblad vast zitten, met alle vervelende gevolgen. Bekijk je voorblad goed! Verwijder met een vijl scherpe bramen/ kleine beschadigingen van de tanden, kijk of de tanden niet verbogen zijn, controleer ook de ketting.

2. Moet ik mijn voortandwielen ook vernieuwen als ik de ketting en achtertandwielen heb vernieuwd?
Dit is afhankelijk van de slijtage van de voortandwielen. De voortandwielen slijten minder snel dan de achtertandwielen, omdat ze veel ting en de achtertandwielen dan hoef je minder snel de voortandwielen te vervangen. Deze kunnen dan 3X zo lang meegaan.

3. Mijn voorste en achterste tandwielen en ketting zijn vervangen alles van shimano , maar hij slaat toch soms door, hoe kan dit?
Het probleem kan in de body zitten, vervang deze door een nieuwe en probeer het opnieuw.

4. Mijn ketting slaat over als ik hard kracht zet op de kleinste 2 achtertandwielen, ik heb de ketting net vernieuwd, hoe kan dit?
Meestal moeten dan ook deze achtertandwielen vervangen worden, de meest gebruikte tandwielen zijn het meest versleten. Bij deze tandwielen slaat de ketting het eerste door.

5. Mijn derailleur is tussen de spaken van mijn wiel gekomenen, alles zit nu vast en is verbogen, hoe kan dit?
Dit gebeurt vaak als de derailleur of de achterpat verbogen is naar binnen toe. Hierdoor kan de derailleur tussen de spaken komen als je opschakelt naar een groter, of het grootste tandwiel. Met alle vervelende gevolgen.

6. Ik heb een sram ESP achter derailleur en wil de sti shifters van shimano gaan gebruiken, is dit mogelijk?
Sram ESP werkt 1-1, shimano op (1-2). Je moet dan ook je achterderailleur vervangen voor een shimano uitvoering.

7. Mijn versnellingen willen niet goed afgesteld worden, alle kabels zijn vernieuwd, alles is van shimano , wat kan ik nog meer doen?
Controleer of de ketting niet te veel zijlingse speling heeft. Heeft de derailleur zelf veel speling op de draaipunten? Controleer of het bovenste derailleur wieltje niet te veel speling heeft. Staat de derailleur/pat recht onder de tandwielen? Vervang de delen met te veel speling!

8. Er zit een vervelende kraak/tik ergens in het trapgedeelte van mijn fiets. Als ik kracht zet op de pedalen, de pedalen heb ik al vernieuwd, wat kan deze kraak veroorzaken?
De kraak kan uit diverse onderdelen komen. De volgende stappen bieden vaak een uitkomst.
Zit het crankstel goed vast op de trapas, zitten de bladboutjes goed vast? Monteer de trapas opnieuw goed vast in het frame, monteer deze met een kopervet op de schroefdraad.
Bepaalde kraken kunnen ook ontstaan uit: het zadel,/zadelpen, stuur/stuurpen, frame, draaipunten/vering, spaken/scheurtjes in de velg, pedalen/schoenplaatjes enz.
Als er kracht op de pedalen geplaats wordt, neemt de kracht ook vaak toe op deze onderdelen. Monteer de delen met vaseline om kraken te voorkomen, Gebruik een kopervet op schroefdraad om kraken en losdraaien te voorkomen.

9. Mijn ketting wil meedraaien tijdens het fietsen, zelfs als ik mijn pedalen niet rond draai. Wat is er aan de hand?
Het freewheel mechanisme is dan niet goed meer. Vervang het vaste freewheel of de body en je probleem is verholpen.

10. Ik wil andere achtertandwielen monteren, waar moet ik op letten?
Monteer altijd tandwielen en tussen ringen die bedoeld zijn voor jouw aantal versnellingen. De achter derailleur bepaald het bereik van de tandwielen en moet de ketting op alle standen op spanning kunnen houden. Het verschil van de tandwielen onderling mag meestal niet meer zijn dan 4 tanden(26-30 kan meestal goed, 26-32 is vaak een te grote stap voor de derailleur) De kettinglengte is ook afhankelijk van de grootte van de tandwielen, deze moet namelijk voor en achter op het grootste tandwiel kunnen liggen.
Als je tandwielen achter groter worden dan 26-28 tands of je hebt een 3 voudig voorblad, gebruik dan altijd een achter derailleur met een lange arm.

11. Mijn voorderailleur maakt een hard geluid als ik afschakel naar een kleiner tandwiel ?
Kijk of de voorderailleur niet tegen het frame aanslaat bij het afschakelen naar het kleinste voortandwiel, borg hiervoor de derailleur (iets verder naar buiten) met het kleine stelschroefje.
Het probleem kan ook komen door een kabelspanning die te hoog wordt, bij het opschakelen naar het grootste voortandwiel. Stel dan de kabel met de kabelstelschroef iets losser.

12. Mijn versnellingen schakelen erg traag, niet nauwkeurig en soms helemaal niet ?
Controleer wat het probleem veroorzaakt. Handig is om de kabel los te maken van de derailleur en de kabels, shifter en derailleur afzonderlijk te testen.

De kabels.
Controleer de kabels door met je hand de binnenkabel door de buitenkabel te bewegen, dit moet soepel gaan. Controleer op breuk(vernieuwen) of maak de kabels schoon en olie de kabels.

De shifter.
Houd de binnenkabel vlak bij de shifter licht op spanning met je hand, schakel met je andere hand de shifter in alle standen. Geeft dit problemen, maak dan de shifter schoon en smeer deze met een olie. Oud vet en vuil kan de oorzaak zijn, waardoor de pallen en veren hun werk niet willen doen.

De derailleur.
Maak ook hierbij de kabel los en controleer met je hand of je de derailleur kunt bewegen in alle standen, draai bij deze handeling met je andere hand de pedalen rond. Hang hierbij wel de fiets in een standaard.(achterwiel van de grond) Staat de derailleur recht onder de tandwielen?
Oud vet, vuil, en roest kan de oorzaak zijn van de slecht functionerende onderdelen. Verhelp dit en gebruik een olie om de delen weer soepel te maken. In de ergste gevallen moet je de onderdelen vervangen.

Tips voor onderweg

Hieronder volgen enkele handige tips, die je kunt gebruiken als er onderweg de volgende technische problemen ontstaan. Door deze handelingen kun je meestal nog goed thuiskomen.

Versnelling kabel breekt!
Bij de voor derailleur springt hierbij de ketting automatisch op het kleinste blad. Draai het begrens schroefje van de derailleur in, zodat de derailleur recht boven het middelste blad staat. Verwijder de los hangende kabel.

Achter derailleur defect/gebroken, of derailleurwieltje ontbreekt!
Demonteer de ketting, achterderailleur en de kabel. Plaats de ketting op het meest gebruikte voor en achterblad. Maak de ketting een stuk korter, zodat deze strak om de bladen ligt en bevestig de ketting. Op deze manier kan je rustig door fietsen zonder te schakelen (schakel ook niet met de voor derailleur).

Voor derailleur krom/defect!
Demonteer de voor derailleur en de kabel. Plaats de ketting op het middelste voorblad. Je kunt nu door fietsen en de meeste achter versnellingen goed gebruiken.

 

 

Klik hier om online kaarten te bestellen

Bestel nu je kaarten voor Bike MOTION en profiteer van de Online-korting

Bike MOTION Benelux is er voor iedere sportieve fietser. Op deze beurs kun je jouw fietspassie in een hogere versnelling zetten: zo laten importeurs en fabrikanten van fietsen, accessoires en kleding alvast de collectie voor het nieuwe seizoen zien. Maar je vindt er ook aanbieders van fietsvakanties, sportvoeding en heel belangrijk, alles om je eigen prestaties te verbeteren.

Zaterdag 17 augustus werd de 2e Buitenbladrit van 2013 verreden door 15 WTC-leden over een afstand van 70km met een gemiddelde snelheid van 37,2 km/uur.

De organisatie van de 2e Buitenbladrit was in goede handen bij Harold Engels, bedankt daarvoor!

Fred Verbij toonde aan dat hij veel meer kan dan alleen uitstekend schilderen. Hij bemande de bezemwagen, zorgde voor de bevoorrading en speelde voor speaker. Daarnaast was hij de mecanicien, voorzitter van de jury en de cameraman. Niet gering!